زندگی روزمره یک دانشجوی دکتری

زندگی روزمره یک دانشجوی دکترا می تواند کاملاً متفاوت از آنچه شما به عنوان یک دانشجوی کارشناسی یا کارشناسی ارشد تجربه کرده اید باشد. شما استقلال بسیار بیشتری خواهید داشت و عناصر «تدریس‌شده» کمی خواهید داشت. میانگین هفته شما احتمالاً شامل مقدار مشابهی از ساعات مطالعه دکترا به یک شغل تمام وقت خواهد بود. این شامل برخی از مسئولیت های آموزشی و اداری خواهد بود.

این صفحه به شما ایده ای می دهد که چه انتظاراتی از روتین خود به عنوان یک دانشجوی دکترا داشته باشید. ما همچنین توضیح خواهیم داد که با پیشرفت در مقطع دکترا، زندگی روزمره شما چگونه خواهد بود.

زندگی روزمره یک دانشجوی دکتری چگونه است ؟

ممکن است کلیشه ای به نظر برسد، اما واقعیت این است که واقعاً یک روز معمولی برای یک دانشجوی دکترا نیست. روال روزانه شما به عوامل مختلفی بستگی دارد، از حوزه تحقیقاتی و مرحله دکترا گرفته تا آنچه که با استاد راهنما و سبک یادگیری خودتان توافق کرده اید. ما در زیر به جنبه های اصلی که بر نحوه گذراندن دوره دکتری شما تأثیر می گذارد، پرداخته ایم.

موضوع

اگر در حال تحصیل در مقطع دکتری در رشته هنر و علوم انسانی هستید، احتمالاً از اینکه بدانید بخش زیادی از وقت خود را صرف خواندن متون یا در کتابخانه خواهید کرد، تعجب نخواهید کرد. این جایی است که شما بخش عمده ای از تحقیقات خود را انجام خواهید داد. با این حال، بسته به ماهیت موضوع خود، می توانید از مجموعه ها و آرشیوهای ویژه بازدید کنید تا کتاب ها و مقالات کمیاب را در جاهای دیگر مشاهده کنید.

در علوم اجتماعی، احتمالاً زمان زیادی را صرف مطالعه خواهید کرد. با این حال، ممکن است خود را در حال انجام تحقیقات از طریق نظرسنجی یا مصاحبه و همچنین مدیریت حجم زیادی از داده ها بیابید.

دکترای STEM معمولاً شامل زمان زیادی در آزمایشگاه، انجام آزمایش‌ها و آزمایش فرضیه‌ها می‌شود. شما احتمالاً همچنین به نظارت بر دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در حین انجام کار در آزمایشگاه کمک خواهید کرد و مطمئن شوید که از تکنیک های مناسب استفاده می کنند.

 

سبک یادگیری

سبک یادگیری شما نیز بر روی روال روزانه شما به عنوان یک دانشجوی دکترا تأثیر خواهد داشت. استقلال ارائه شده توسط دکترا به این معنی است که شما آزادی زیادی خواهید داشت تا ساعات کاری خود را انتخاب کنید – و همچنین محل برگزاری آنها.

برخی از افراد به منظم بودن یک برنامه ۹-۵ اهمیت می دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است متوجه شوند که در اوایل صبح یا بعد از ظهر (یا ترکیبی از هر سه!) بازدهی بیشتری دارند. به طور مشابه، شما ممکن است این آزادی را داشته باشید که در کجا می خواهید تحصیل کنید. این می تواند در خانه، در کتابخانه، یک کافه محلی یا یک فضای کاری مشترک با سایر دانشجویان دکترا باشد.

مرحله دکتری شما

اینکه شما تا چه حد در مقطع دکترا هستید یکی دیگر از عوامل مهم در برنامه روزانه شماست. سال اول شما تا حد زیادی شامل این خواهد شد که با حوزه تحقیقاتی خود آشنا شوید. شما خود را با ادبیات آشنا خواهید کرد و شروع به ایجاد مقدمات برای آنچه که به پایان نامه دکتری شما تبدیل می شود، خواهید داشت.

 

در سال دوم شما مسئولیت‌های اضافی مانند تدریس یا نظارت آزمایشگاهی و همچنین انجام بخش عمده تحقیقات خود را بر عهده خواهید گرفت.

سال سوم و چهارم شما معمولاً به نوشتن تحقیقات و تولید پایان نامه اختصاص داده می شود که در دوره دکتری شما به اوج می رسد. این معمولا شلوغ ترین و مهم ترین است! – دوره دکتری

جلسات سرپرست

جلسات با استاد راهنمای دکترای شما به طور منظم برگزار می شود و فرصتی عالی برای ارائه به روز رسانی، درخواست مشاوره و دریافت نظر آنها در مورد پیش نویس ها است. تعداد دفعات این جلسات تا حد زیادی به توافق شما و سرپرستتان بستگی دارد، اما می توانید انتظار داشته باشید که آنها بخش مهمی از روال شما را در زمان و زمان وقوع تشکیل دهند.

دکترا چند ساعت مطالعه دارد؟

به عنوان یک قاعده کلی، شما باید انتظار داشته باشید که یک دکترا تمام وقت ۳۵ ساعت کار در هفته را به خود اختصاص دهد – معادل یک شغل تمام وقت، ۹ تا ۵٫ این احتمال وجود دارد که در دوره های به خصوص شلوغ – مانند زمانی که در حال نوشتن هستید – ممکن است ساعات بسیار بیشتری کار کنید.

اگر در مقطع دکتری پاره وقت مطالعه می کنید، حجم کاری شما به نصف کاهش می یابد، یعنی حدود ۱۷ ساعت و نیم در هفته. بسته به برنامه شما، این ممکن است در طول یک هفته کامل یا چند روز باشد.

دانشگاه ها به ندرت تعداد یا الگوی ساعات کاری را به دانشجویان دکترا تحمیل می کنند، بنابراین مدیریت موثر زمان بر عهده شماست. بیشتر اوقات، حضور در جلسات منظم، تعیین ضرب‌الاجل‌های دپارتمان و ارسال به موقع کار کتبی انجام می‌شود.

نحوه مطالعه شما هرچه که باشد، مهم است که تعادل کار و زندگی سالم را ایجاد کنید. فشار همسالان، سرپرستان سخت‌گیر و انتظارات شدید ممکن است باعث شود احساس کنید باید ساعت‌های زیادی وقت بگذارید. اما باید به خاطر داشته باشید که تلاش بیش از حد خود لزوماً منجر به افزایش بهره وری نمی شود.

به همین دلیل است که برخی از دانشگاه‌ها حداکثر تعداد کار مرتبط با آکادمیک را تجویز می‌کنند، حداقل ۶ ساعت در هفته (شما اغلب حداکثر ۱۲ تا ۱۶ ساعت خواهید دید) و به همین دلیل است که کارهای خارج از دانشگاه گاهی به مجوز خاصی نیاز دارند (نسبتاً نادر است اما این اتفاق می‌افتد. ).

حجم کار و تعطیلات دانشجوی دکتری

الزامات درسی احتمالاً در ابتدای دوره دکتری شما بالاتر خواهد بود و اگرچه واقعاً بر حسب ساعت اندازه گیری نمی شود، این امر تعیین می کند که چند وقت یکبار در دانشگاه هستید. در انگلستان، از نظر آموزش مهارت‌های قابل انتقال (مثلاً در زمینه تدریس، توسعه حرفه‌ای و مهارت‌های آکادمیک) الزاماتی خواهید داشت و دانشگاه شما ممکن است حداقل ساعاتی از چنین دوره‌هایی را داشته باشد که باید بگذرانید.

با پیشرفت در دکترا، حجم کاری شما به تدریج سنگین تر می شود و در دوره ای که تحقیق خود را می نویسید به اوج خود می رسد.

مرخصی سالانه دکتری

دانشجویان دکترا در دانشگاه های انگلستان معمولاً طبق شرایط تحصیلی خود از مرخصی سالانه در طول تحصیل برخوردار می شوند.

 

مبلغ دقیق از موسسه ای به موسسه دیگر (و با توجه به نحوه تامین مالی شما) متفاوت است، اما به طور کلی اگر دانشجوی دکتری تمام وقت هستید، علاوه بر تعطیلات رسمی، می توانید بین ۲۵ تا ۳۰ روز مرخصی سالانه انتظار داشته باشید.

دانشجویان نیمه وقت با بودجه نیمی از این تخصیص را دریافت خواهند کرد. اگر شما یک دانشجوی دکتری با بودجه شخصی هستید، به خودی خود مرخصی سالانه نخواهید داشت. اما شما نیز مشمول شرایط یکسان تحصیلی نخواهید بود.

شما باید میزان مناسبی را به سرپرست و/یا همکاران خود اطلاع دهید و همچنین از سیستم رزرو دانشگاه برای مرخصی سالانه استفاده کنید.

 

آیا دانشجویان دکتری در تابستان تعطیل می شوند؟

نه، از شما انتظار می رود که در طول تابستان به کار بر روی تحقیقات خود ادامه دهید – علاوه بر مرخصی سالانه ای که به عنوان دانشجوی دکترا حق دریافت آن را دارید، هیچ دوره تعطیلات تابستانی اختصاصی وجود ندارد.

مسئولیت های دکترا

مسئولیت نهایی رفتار تحصیلی خوب و تکمیل موفقیت آمیز دکترا بر عهده شماست.

با این حال، اگر شما در حال تحصیل در مقطع دکترا در کشوری هستید که معمولاً با دانشجویان به عنوان عضوی از کارکنان پژوهشی رفتار می‌شود، وضعیت کمی متفاوت است (برای مثال در هلند، فرانسه، سوئد و نروژ).

در این موارد، شما یک قرارداد کار خواهید داشت و مشمول مقررات مشابه یک کارمند خواهید بود. به طور مشابه، اگر در حال انجام یک دکترای صنعتی «صنعتی» هستید، یا اگر تأمین کننده مالی شما قوانین خاصی دارد، باید مطمئن شوید که آیا الگوی کاری سختگیرانه ای وجود دارد که باید به آن پایبند باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − سه =