انجام پایان نامه دکتری مدیریت بازرگانی

چگونگی انجام همه مراحل پایان نامه ی رشته ی مدیریت بازرگانی در مقطع دکتری

یکی از گرایش های رشته ی مدیریت در مقطع دکتری رشته ی مدیریت بازرگانی می باشد، این رشته بصورت نظری و عملی به مقوله ی کسب و کار می پردازد. در حقیقت هدف این گرایش آشنایی دانشجویان با مفاهیم نظری کسب و کار و همزمان توانمند ساختن آنان در حوزه ی عملی آن می باشد. برای گرایش مدیریت بازرگانی در رشته ی مدیریت در مقطع دکتری دانشجویان بعد از نگارش پایان نامه ، باید بر اهداف ذیل دست یابند.

  • دانشجویان بعد از انجام و نگارش رساله یا پایان نامه در مقطع دکتری رشته ی مدیریت بازارگانی باید بتوانند جدیدترین تحقیقات صورت گرفته و نظریات مربوطه در حوزه ی مدیریت بازرگانی را درک کرده،بر آنها مسلط شده وآنها را بدرستی بکار گیرند.

 

  • آنها بعد از اتمام پایان نامه ی در رشته ی مدیریت بازرگانی ، باید بتوانند در تولید علم و درنتیجه تولید متون تحقیقاتی مورد نیاز در حوزه ی رشته ی مدیریت بازرگانی نقشی پر رنگ ایفا کنند، و در نهایت در پیشبرد اهداف نظام آموزشی کلان کشور مساعدت نمایند.

 

  • دانشجویان بعد از اتمام نگارش پایان نامه به مدیرانی کارآمد در حوزه ی مدیریت بازرگانی تبدیل شده که در جهت خدمت به جامع، فعالیت خواهند کرد و در خدمت رشد و نمو هر چه بیشتر جامع بصورت عملی و علمی حرکت خواهند کرد.

 

  • بعد از اتمام پایان نامه در مقطع دکترا در رشته ی مدیریت بازرگانی، فارغ التحصیلان تبدیل به محققان و مدرسان کارآمدی در حوزه ی مدیریت بازرگانی شده تا بتوانند دانشجویان در مقاطع مختلف در این حوزه را تربیت نمایند.

 

  • فارغ التحصیلان پس از اتمام پایان نامه ی دکترا در رشته ی مدیریت بازرگانی ، باید بتوانند نسخه ی علمی بومی در این رشته  تولید کنند، نسخه ای متناسب با فرهنگ و شرایط علمی کشور نسخه ای که مبتنی بر حقایق موجود جامع ایرانی باشد.این نسخه ی علمی بایستی   برگرفته از نظریات ثابت شده و نظریات و تحقیقات جدید در سطح جهان در حوزه ی مدیریت بازرگانی باشد، هدف نهایی بومی سازی دانش و حرکت به سوی خودکفایی علمی بویژه در حوزه ی عام  علوم مدیریتی وبصورت خاص علوم مدیریت بازرگانی می باشد.

چه کسانی می توانند در مقطع دکترای مدیریت بازرگانی تحصیل کنند؟

کلیه ی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد تمامی گرایش های مدیریت می توانند در مقطع دکترای رشته ی مدیریت بازرگانی تحصیل کنند. آنها باید در طی این دوره از تحصیلات تکمیلی در حدی از نظر علمی توانمند شده باشند که بتوانند مطالب و داده ها را از منابع گوناگون و موثق و با ابزار درست و کارآمد  برای نگارش  رساله ی دکترای خود گردآوری کنند، همچنین باید بتوانند رساله ی دکتری خود را در رشته ی مدیریت بازرگانب بدرستی ویرایش و تصحیح  نمایند،و سرانجام با موفقیت از آن دفاع نمایند. از این رو نگارش پایان نامه ی دکترای مدیریت  بازرگانی امری مهم برای دانشجویان این رشته می باشد به نحوی که، بایستی  از ابتدای تحصیل  مقطع دکترب،  خود را برای آن همواره  آماده نمایند.

 

نگارش پروپوزال و نگارش پایان نامه ی دکترای مدیریت بازرگانی

دانشجوی مقطع دکترا ی مدیریت بازرگانی برای نوشتن پایان نامه، نخست باید موضوع مناسب برای پروپوزال یا طرح پیشنهادی خود را با کمک استاد راهنما انتخاب کند.  و بعد از دریافت تاییدیه  پروپوزال از دانشگاه، و پس از جمع آوری مطالب و استخراج داده ها،  و تحلیل،  بررسی و راستی آزمایی آنها،  نسبت به نگارش  پایان نامه اقدام نماید. اما گام نخست در این راستا،  نگارش صحیح طرح پیشنهادی اولیه می باسد که پروپوزال نامیده می شود.

 

نکات مهم در نگارش پروپوزال یا همان طرح پیشنهادی

 

برای نوشتن پایان نامه در مقطع دکترا ی مدیریت بازرگانی به شرح ذیل می باشد :

  • رساله ی دانشجو چه مساله یا مشکلی را بیان می کند؟

 

  • چرا موضوع انتخابی یک چالش در حوزه ی علمی مورد نظر می باشد؟

 

  • یافتن راه حل چه اهمیتی دارد؟

 

  • نحوه ی پاسخ دهی به سوالات طرح شده در خصوص موضوع مطرح شده، چگونه است؟

 

پاسخ به این سوالات در تهیه ی یک پروپوزال مناسب بسیار مهم می باشد، دانشجو باید از تجربه و دانش استاد راهنما در تهیه ی پروپوزال غافل نشود، و همواره از او کمک و مشورت بخواهد.و پی را در جریان امپر قرار دهد.

 

اهمیت استخراخ مقاله از رساله ی دکتری رشته ی  مدیریت بازرگانی

 

از آنجا که بدون داشتن مقاله امکان دفاع از رساله ی مقطع دکتری در رشته ی مدیریت  بازرگانی ممکن نیست، بهتر است دانشجو بعد از تایید پروپوزال و همزمان با نگارش پایان نامه، شروع به تهیه مطالب و نگارش مقاله نماید. زیرا در پذیرش مقاله، مقوله های مانند، نگارش صحیح، ویرایش به موقع و حرفه ای، پیدا کردن ژورنال مناسب و معتبر، رعایت چهارچوب ها و قواعد ژورنال مورد نظر وسایر مقوله های از این دست، فرآیندهای عمدتا وقت گیر می باشند که نه تنها نیازمند صرف زمان و انرژی می باشد بلکه اگر مسیر درستی در انجام آنها انتخاب نشود،چه بسا باعث اطلاف وقت، هدر رفت بودجه وانرژی زیادی شده و ثمره ای جز ناکامی برای دانشجو نخواهد داشت.

 

قسمت های پایان نامه مقطع دکتری

 

بصورت کلی،  پایان نامه در مقطع دکترا ی مدیریت  بازرگانی دارای قسمتهای زیر می باشد:

بخش معرفی

بخش قدردانی

بخش چکیده

بخش فهرست مطالب

متن پایان نامه، که خود شامل موارد ذیل می باشد:

فصل اول: به کلیات تحقیق می پردازد

فصل دوم: به پیشینه ی پژوهش و به بررسی مطالعات قبلی انجام شده می پردازد

فصل سوم: به مواد و روش های انجام تحقیق می پردازد

فصل چهارم: به تجزبه و تحلیل نتایج حاصله از تحقیق می پردازد

فصل پنجم: به نتیجه گیری می پردازد و پیشنهادات در خصوص تحقیق و یا انجام مطالعات بیشتر در این بخش می آید

فصل ششم: به فهرست منابع مورد استناد در تحقیق می پردازد

ضمایم

نکاتی که لازم است قبل از انجام پایان‌‌نامه دکتری مدیریت بازرگانی بدانید

انجام پایان‌‌نامه دکتری مدیریت بازرگانی اخرین مرحله ی دوره تحصیلی به شمار می رود. پایان نامه دکتری از این جهت که نشان دهنده ی میزان بار علمی و آموخته های دانشجو و هم چنین قدرت تحلیل او می باشد حائز اهمیت بوده لذا لازم است تا در نگارش آن دقت و توجه کافی را خرج نمود تا بتوان یک پایان نامه با کیفیت بالایی ارائه داد. در انجام پایان نامه ی مدیریت دو نکته ی اساسی حائز اهمیت بالایی می باشند. این دو نکته عبارت اند از میزان مطالعه و دانش پایه ی دانشجو و تحقیقات فراوان دانشجو در زمینه های مختلف. برای این که دانشجو موفق به نوشتن پایان نامه ای با درجه ی علمی بالا با کیفیت شود لازم است ابتدا به طور دقیق با مراحل اصولی پایان نامه نویسی آشنا شود. سپس انجام پایان نامه را از اولین مرحله یعنی انتخاب نمودن موضوع تا اخرین مرحله یعنی دفاع از پایان نامه ی خود به درستی و طبق اصول و ضوابط تعیین شده در نگارش پایان نامه انجام دهد. جهت اطلاع از اصول معتبر نگارش پایان نامه دانشجو می تواند از منابع معتبر علمی و یا اطلاعات اساتید بهره بگیرد. همان طور که ذکر شد مطالعه ی فراوان و گسترده و هم چنین داشتن تلاش و پشتکار در تمام مراحل نگارش به ویژه در زمینه ی تحقیقات از رموز اصلی موفقیت در نگارش رساله دکتری به شمار می روند اما لازم است بدانید که این موارد به تنهایی نمی توانند منجر به بهترین شدن پایان نامه ی شما گردند بلکه ضروری است تا در کنار این موارد از تجارب اساتید و مشاوران متخصص نیز استفاده نمایید.

اهمیت مشاوره در نگارش پایان نامه دکتری مدیریت بازرگانی

رشته ی مدیریت بازرگانی از جمله پرطرفدار ترین رشته های مدیریت به شمار می آید ‌که علت این امر نیز بازار کار گسترده ی آن می باشد. البته علی رغم بازار کار فراوان تمامی شرکت های بازرگانی به مدیری نیازمند می باشند که دارای تخصص و مهارت کافی باشد. از موضوع می توان اهمیت نگارش یک پایان نامه دکتری مدیریت بازگانی با کیفیت را متوجه شد. البته انجام پایان نامه دکتری به خصوص در رشته مدیریت بازرگانی امری دشوار و زمان‌‌بر می باشد. به همین دلیل ضروری است تا دانشجویان در مسیر نگارش پایان نامه از مشاوره و راهنمایی اساتید و متخصصین این زمینه یاری گیرند. این راهنمایی ها موجب قرار دادن دانشجویان در مسیر درست می شود و دانشجو در حین نگارش مقاله ی خود به اینکه راه درستی را طی می کند اطمینان دارد و دارای آرامش خیال می باشد.

نکات مورد توجه در انجام رساله دکتری رشته مدیریت بازرگانی

همان طور که به آن اشاره شد لازم است بدانید که در حین نگارش پایان نامه باید منابع فراوانی را در رابطه با موضوع پایان نامه ی خود مطالعه فرمایید. هم چنین خود را آماده ی مسیری نمایید که لازم است در آن تلاش و کوشش فراوانی داشته باشید. افزون بر این موارد لازم است توجه داشته باشید که مواردی هم چون استفاده از موضوعات کلیشه ای، استفاده از منابع نامعتبر، استفاده از منابع محدود و … می تواند موجب کاهش کیفیت پایان نامه دکتری شما شود.

مراحل انجام پایان نامه دکتری
در ادامه ی مطلب قصد داریم به طور مختصر به بررسی مراحل انجام رساله دکتری بپردازیم. در صورتی که شما نیز قصد انجام پایان نامه دکتری برای رشته های مدیریت بازرگانی، مدیریت بازاریابی و … را دارید، ضروری است تا با مراحل نگارش پایان نامه آشنا باشید.

انتخاب موضوع

نخستین مرحله در انجام پایان نامه مدیریت بازرگانی انتخاب موضوع می باشد. لازم است دقت داشته باشید که اولین و مهم ترین موضوعی که در نگارش پایان نامه مدیریت حائز اهمیت می باشد انتخاب یک موضوع مناسب است. انتخاب یک موضوع مناسب می تواند کار شما را در امر نگارش پایان نامه تسهیل نماید اما به عکس در صورتی که موضوع مناسبی را انتخاب نکنید هر میزان هم که در انجام پایان نامه ی خود تلاش و کوشش کنید بازهم نتیجه ی مطلوبی دریافت نخواهید کرد. از جمله ویژگی های یک موضوع مناسب می توان به مطابق بودن آن با استاندارد ها و اصول پایان نامه نویسی ، دارا بودن جذابیت ، عدم کلیشه ای بودن و … اشاره نمود. برای انتخاب یک موضوع مناسب لازم است تا ابتدا موضوعات پایان ناهم های پیشین رشته ی مدیریت بازرگانی را بررسی نمایید و طبق علاقه و توانایی های خود موضوعی را که افزون بر کاربردی بودن جذاب، خلاقانه و هم چنین جدید باشد. هم چنین می توانید برای آشنایی بیش تر با پایان نامه و هم چنین ایده گرفتن برای انتخاب موضوع می توانید در جلسات دفاع سایر دانشجویان شرکت نمایید. نکته ای که در رابطه با انتخاب موضوع حائز اهمیت می باشد، توجه به تکراری نبودن موضوع می باشد. در صورتی که قصد دارید از تکراری نبودن موضوع پایان نامه دکتری خود اطمینان حاصل نمایید می توانید موضوع مورد انتخابی خود را در سایت ایرانداک سرچ نمایید. در این صورت متوجه خواهید شد که آیا پیش از شما کسی این موضوع را برای پایان نامه ی خود برگزیده است یا نه.

پروپوزال

بعد از این که موضوع پایان نامه ی دکتری مدیریت بازرگانی خود را انتخاب نمودید و استاد راهنما آن را تایید نمود لازم است تا نوشتن پروپزال را آغاز نمایید. پروپوزال در واقع طرحی اولیه از پایان نامه به شمار می رود‌.

فصل‌‌بندی پایان‌‌نامه

ضروری است تا محتوای پایان‌‌نامه ی دکتری مدیریت بازرگانی خود را بر اساس اصول کلی معین و هم چنین قوانین دانشگاه شما فصل‌بندی گردد. پس لازم است تا دانشجویان پیش از آغاز نگارش رساله ی خود نسبت به تمام شیوه‌نامه‌ها و قوانین تعیین شده ی دانشگاه‌ محل تحصیل اطلاع پیدا نمایند.

دفاع از پایان‌‌نامه

افزون بر انجام رساله دکتری مدیریت بازرگانی دفاف از آن نیز حائز اهمیت می باشد. در واقع دفاع از پایان نامه آخرین مرحله از آن به شمار می رود. اهمیت دفاع از رساله زمانی مشخص می شود که برخی از دانشجویان علی رغم نگارش پایان نامه با کیفیت در ارائه ی آن به خوبی عمل نمی کنند و زحمات خود را به هدر می دهند. مهم ترین نکات در دفاع از پایان نامه تسلط به موضوع و هم چنین داشتن اعتماد به نفس بالا می باشد. جهت ارائه ی بهترین دفاع از پایان نامه دکتری می توانید از مشاوره پایان نامه و دفاع یاری بگیرید.

 

بررسی فصول در انجام پایان نامه ی دکتری مدیریت بازرگانی

از جمله نکاتی که دانشجویان انجام پایان نامه ی دکتری مدیریت بازرگانی لازم است به آن توجه داشته باشند، اطلاع از فصل های پايان نامه می باشد. فصل های پایان نامه در اغلب دانشگاه ها به پنج فصل كلی تقسيم بندی می گردد. اطلاع از این فصول پیش از انجام پایان نامه ضروری می باشد و بدیهی است که بدون اطلاع از آن ها انجام پایان نامه بی معنی می گردد. در ادامه ی مطلب به ترتیب به بررسی فصول پایان نامه خواهیم پرداخت.

فصل اول :

فصل اول پایان نامه که اغلب کلیات پژوهش نیز نامیده می شود، به طور معمول مطابق با فرمت هر دانشگاهی انتخاب می‌ گردد. به طور معمول در فصل اول مباحث زیر پوشش داده می شود‌:

مقدمه یا بیان مسئله
از جمله اجزای فصل اول می توان مقدمه یا بيان مسئله را نام برد که در آغاز پایان نامه بیان می گردد و در آن شاهد معین شدن کلیاتی از مباحث مطرح‌شده در فصل می باشیم. در واقع این قسمت ها به خواننده اعلام می کند که در این فصل چه مطالبی بیان می گردد و آن ها را با کلیات پایان نامه آشنا می سازد. در واقع در این قسمت شاهد بررسی مسئله ای خواهیم بود که قصد دارید در پایان نامه روی ان تحقیق نماییم.

ضرورت انجام تحقيق

پس از بررسی و بیان مسئله ی مورد نظر در پایان نامه نوبت به بیان ضرورت انجام تحقیق می رسد. ضرورت انجام تحقيق در واقع به این معنا می باشد که بررسی موضوعی که شما در انجام پایان نامه دکتری مدیریت بازرگانی به آن پرداخته اید چه اهمیت و لزومی داشته. در بیانی دیگر باید اعلام نمایید که بر اساس چه مسئله یا مشکلی اقدام به نگارش پایان نامه ی خود نموده اید.

اهداف پایان‌نامه
از جمله قسمت هایی که در فصل اول پایان نامه دکتری مدیریت بازرگانی آورده می شود اهداف پایان نامه می باشد. اهداف شما از انجام پایان نامه لازم است تا به صورت روشن و بدون هیچ گونه ابهامی بیان گردد. هم چنین لازم است تا افزون بر منطقی و واقع‌بینانه بودن با عنوان و دیگر اجزای پایان نامه مطابقت داشته باشد.

فرضیه‌های پژوهش

فرضيات پایان نامه ی شما در واقع جملاتی خبری می باشند که پیش از انجام پایان نامه در ذهن شما وجود دارد و شما در فصل پایانی پایان نامه ی خود به رد و یا تایید آن ها می پردازید. لازم است دقت نمایید که فرضیه‌ای مطرح نکنید که در فصل پایانی مقاله ی خود توانایی رد یا تایید آن را نداشته باشید.

تعريف متغیرهای پژوهش
در هر موضوعی از پایان نامه ی دکتری مدیریت بازرگانی
برخی متغیرهای وجود دارد که برای درک نمودن ساده تر لازم است تا در فصل اول به تعریف آن ها پرداخت.


فصل دوم :

در فصل دوم پایان‌نامه دکتری مدیریت بازرگانی لاطم است تا پس از خواندن مقالات فارسی و انگلیسی مرتبط با عنوان پایان نامه ی خود به جمع بندی آن ها پرداخته و سپس شروع به نوشتن فصل دوم نمایید. لازم است دقت داشته باشید کا فصل دوم پایان نامه نیز هم چون فصل اول آن نیاز به دادن رفرنس دارد و تمامی مطالب لازم است از منابع معتبری نگاشته شوند. بر خلاف تصور اغلب افراد در این فصل نباید به کپی مقالات گذشته بپردازید، بلکه لازم است تا جمع بندی و خلاصه‌ای از این مطالب را نگارش نمایید. هم چنین لازم است دقت کامل داشته باشید که این مطالب با مطالب دیگر فصول نیز ارتباط و پیوستگی لازم را داشته باشد.

فصل سوم:

در سومین فصل از پایان نامه ی دکتری مدیریت بازرگانی لازم است تا به طور کامل به بیان روش تحقیق بپردازید. لازم است تا روشی که برای انجام رساله ی دکتری مدیریت بازرگانی خود بر می گزینید برای پایان نامه ی شما کاربردی باشد و شما را در رسیدن به نتیجه ی نهایی مطلوب یاری نماید. در رشته ی مدیریت بازرگانی اغلب روش های تحقیق به صورت آماری و یا مرتبط با آن می باشد.


فصل چهارم:

فصل چهارم در پایان نامه ی دکتری مدیریت بازرگانی جمع بندی و تجزیه تحلیل اطلاعات پژوهش می باشد. در واقع در این فصل با توجه به روش ها و هم چنین ابزارهای ذکر شده در فصل سوم به انجام پژوهش پرداخته می شود. در واقع لازم است تا پس از جمع آوری اطلاعات به به شیوه های مختلفی از جمله مصاحبه، پرسشنامه، مشاهده و … به تجزیه و تحلیل آن ها پرداخت. نکته ای که در این فصل حائز اهمیت می باشد، عدم استفاده نمودن از رفرنس ها و تکراری نبودن مطالب می باشد. در فصول پیشین بیان شد که لازم است حتما این اطلاعات بر طبق منابع معتبری نگاشته شوند اما در این فصل اکیدا نباید مطالب تکراری باشند و به آن ها رفرنس داده شود چرا که این اطلاعات مبنی بر تحلیل اطلاعات در پایان نامه ی شماست و باید توسط شما انجام گردد.

فصل پنجم:
فصل پنجم پایان نامه ی دکتری مدیریت بازرگانی نیز در ادامه ی فصل چهارم صورت می گیرد. یعنی همان طور که ذکر شد در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده می پردازیم و در فصل پنجم از این تجزیه و تحلیل نتیجه گیری می کنیم. این فصل که فصل پایانی پایان نامه می باشد به عنوان نتیجه گیری و پیشنهادات نامیده می شود و اهمیت بسیاری دارد. علت اهمیت این فصل این است که هدف اصلی پایان نامه در ان محقق می شود. در واقع با انجام یک پایان نامه شما به دنبال بررسی یک موضوعی می باشید که در فصل اخر به ان پاسخ خواهید داد. افزون بر نتیجه گیری در این فصل لازم است تا به فرضیه هایی که در فصل نخست پایان نامه بیان نمودید پاسخ دهید و ان ها را رد یا تایید نمایید. افزون بر این در این فصل از رساله ی دکتری مدیریت بازرگانی خود می توانید پیشنهاداتی در راستای پژوهش خود و نیز در جهت رفع مشکلاتی که در تحقیق شما به ان می پردازد بیان نمایید. هم چنین لازم است تا تفاوت هایی که نتیجه گیری پایان نامه ی شما با دیگر مقالات پیشین داشته را مقایسه نمایید و بیان کنید که نتایج شما مطابق با آن هاست و یا خلاف آن ها را بیان می دارد.

چکیده یا همان خلاصه ی تحقیق به انگلیسی

همانطور که می بینید، پایان نامه دارای بخشهای زیادی است که هر کدام خود به بخشها و قسمتهای کوچکتری با جزئیات بیشتری تقسیم می شوند، از این رو بهره گیری از راهنمایی و هدایت افراد متخصص برای کمک، راهنمایی و هدایت دانشجو، در زمینه نگارش پایان نامه دکترای مدیریت گرایش بازرگانی امری حیاتی و مهم است.

 

همچنین تهیه مطالب، نگارش، و انتخاب ژورنال مناسب برای استخراج  صحیح مقاله از آن پایان نامه دارای اهمیتی بیشتری می باشد،از این رو وجود تیمی کارآمد، خبره، حرفه ای و متعهد برای کمک به دانشجو در نگارش پایان نامه دکترای مدیریت  بازرگانی امری اجتناب ناپذیر است، و این مهم  به معنی  مشاوره،  مساعدت، و  هدایت دانشجو در تمامی مراحل  انجام پایان نامه رشته ی مدیریت بازرگانی می باشد.  مساعدتی که در نهایت منجر بر تولید دانش می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =